الثلاثاء، 24 أبريل 2018

صور محمد صلاح - لم يحبها أغلب شعب البرازيل

صور محمد صلاح - الاسطورة محبوب الملايين




بعيداً عن الكورة ، محمد صلاح تأثيره على الأرض مهم جداً هذه الفترة بالنسبة للمراهق المصري تحديداً ، في زمن أصبح القدوة فيه هو نموذج البلطجي بتاع محمد رمضان ، والعيال بتوع المهرجانات .. الحالة البائسة اللي بتفرز مراهق متحرّش فاشل يتعاطى المخدرات ، ومعاه مطوة ولسانه تقيل طول الوقت ..

محمد صلاح نموذج مصري حقيقي بدون تزويق .. القروي القادم من قرية هامشية في الريف المصري بملامح ولكنة ريفية واضحة ..عاش كل التفاصيل اليومية المصرية .. المواصلات المتواضعة ورائحة العرق والذباب.. الزحام ولافتات محلات الفول والقهاوي والسنترالات .. الجلاليب والشباشب .. التلفيعـة اللى على الكتف .. أصوات الفراخ .. الخ ..


يعني نموذج أصيل يمكن اسقاطه على حياة معظم المراهقين والشباب في مصر .. وليس نموذج مزوّر هامشي محدود للمصري اللي نشأ وترعرع وسط آلهة التجمع الخامس والجاردن سيتي ، وبيقول بابي ومامي وعامل اشتراك بنص مليون جنيه في احد نوادي العاصمة ، ومصاحب 3 مزز صابغين شعرهم وبيتكلموا انجليزي ..

شخصياً ، لما أشوف طفل أو مراهق مهووس بمحمد صلاح ، بحس ببعض الراحة .. البوصلة دي صحيحة تماماً في مثل هذا العمر .. خصوصاً لو هوسه بصلاح يتجاوز الكورة ، ومتفهم قصة صعوده من القاع للقمة ، وانه خرج من نفس البيئة بالضبط ..

دي بداية ممتازة جداً يرتكز عليها اي طفل ومراهق وشاب في مصر ، هتتطور وتنضج بمرور الوقت لحالة من المعافرة الحقيقية في الحياة - كلٌ في مجاله - وسط الأبوكاليبس اللى عايشينه كلنا ..

ولا عزاء للسرسجيّة .. ولا عزاء للعواجيز اللي متضايقين انه مش بيحلق شعره ودقنه .. ولا عزاء للمتنوّرين اللي بيضايقهم انه بيسجد بعد كل هدف بيسجّله ، حتى لو لم يكن لديهم القدرة على التعبير عن ضيقهم بشكل مباشر..

وأخيرا أحدد لكم أن صور محمد صلاح لم يحبها أغلب شعب البرازيل لأنهم لا يعرفونه وليس لسبب أخر ولا لأنهم يكرهونه 

ربما ترغبون فى مشاهدة ما سبق نشره على مدونة صور منوعة

صور مصارعين - احب العرب المصارعة بسببهم

صور خياليه جميله - لكل من يريد واقع مخصص له

صور محمد صلاح











ونتمنى أن يكون أعجبكم ما قمنا بنشره من صور محمد صلاح 

0 التعليقات

إرسال تعليق